Składnikiem promocji jest również promocja dodatkowa. Termin ten używany jest do określania grupy instrumentów, których cechą wspólną jest zmierzanie do wykorzystania dodatkowych, silnych choć za razem krótkotrwałych bodźców. Mają one za zadanie znacznie zwiększyć atrakcyjność oferty przedsiębiorstwa w oczach odbiorcy i tym samym podnieść jego skłonność do dokonania zakupu. Inaczej jest też określana jako zbiór wszystkich bodźców nie mieszczących się w ramach pozostałych elementów promotion mix. Julian Cummins i Roddy Mullin piszą, że jest to: „Oferta, która ma zachęcić klienta do określonego sposobu zachowania w określonym czasie i miejscu, zazwyczaj za pomocą jednego z pozostałych narzędzi.” W odróżnieniu od reklamy, najczęściej apeluje ona do rozumu nabywcy a nie jego emocji, dodaje ofercie firmy wymiernych korzyści oraz zachęca do natychmiastowego działania. Stosowane bodźce mają postać bonusów, kuponów, rozdawanych bądź dołączanych do produktów darmowych próbek, konkursów, degustacji, nagród, premii, przecen, rabatów i refundacji. W ramach promocji dodatkowej organizuje się również wszelkiego rodzaju wystawy, targi i kiermasze, mające na celu wywoływanie bezpośredniej chęci zakupu. Wystawy w często odwiedzanych przez potencjalnych klientów punktach sprzedaży służą zwróceniu i przyciągnięciu ich uwagi oraz skłonienia do dokonania zakupów pod wpływem impulsu. Są też zachętą do odwiedzenia sklepu i z dużym powodzeniem mogą być wykorzystywane jako element wspierający wprowadzenie nowego produktu na rynek.